Żyjemy w czasach burzliwych. Pandemia COVID zmieniła naszą rzeczywistość w sposób nieodwracalny. Ale przecież musimy żyć a więc zarabiać. Branża pogrzebowa w dobie pandemii musi podjąć wiele działań zmierzających do zachowania świadczenia usług pogrzebowych i pokrewnych.
Eksperci z zakresu chorób zakaźnych, zarządzania kryzysowego zgodnie potwierdzają że zasada DDM musi być przestrzegana w sposób ciągły i bez okresów tzw. poluzowania. Ale są też inne zalecane zachowania:
Nie możesz oszczędzać na zdrowiu swoich pracowników
- pracownicy muszą być zaopatrzeni w odpowiedniej jakości i ilości maseczki, rękawiczki lateksowe, płyn dezynfekujący, odzież ochronną
Zasada DDM – Dezynfekcja – Dystans – Maseczka
- bezwzględne noszenie maseczek przez pracowników, na terenie zakładu, biura i w karawanach
- karawany dezynfekowane po każdym przewozie trumny ze zwłokami, dezynfekcja kapsuł transportowych i noszy
- trumny po umieszczeniu w nich zwłok i zamknięciu zdezynfekowane, szczególnie dotyczy to zwłok osób zmarłych
w wyniku zakażenia czy powikłań związanych z wirusem - komunikat kierowany do rodzin o zachowaniu DDM podczas obsługi w biurze i ceremonii pogrzebowej
- płyn dezynfekujący dla klientów i obowiązek noszenia maseczek
- zastosowanie przegród/barier w biurze obsługi klienta, ograniczenie liczby osób w nim przebywających zgodnie z zaleceniami rozporządzeń
- umawianie wizyt w biurze obsługi klienta telefonicznie na konkretną godzinę
- pytaj czy rodzina jest na kwarantannie lub w trakcie testowania na COVID
Modeluj przestrzeń Biura Obsługi Klienta dla zachowania dystansu
- jeśli firma świadczy usługi dla innych zakładów pogrzebowych wyznaczenie jednego stanowiska obsługi dedykowanego dla podmiotów gospodarczych
- wietrzenie pomieszczeń i ich dezynfekcja, klamki, toalety, biurka, telefony, klawiatury etc.
- wycofanie z oferty biura obsługi serwowania np. kawy czy herbaty
- wiele spraw można załatwić „na telefon”
Zmień zasadę komunikacji wewnątrz firmy
- ograniczenie bezpośredniego kontaktu z innymi pracownikami zakładu, na rzecz kontaktu telefonicznego czy np. przekazywanie zleceń na formularzach, czy zwykłej kartce papieru
Izoluj grupy pracowników i edukuj o pandemii covid
- izolowanie źródła zakażenia COVID – po otrzymaniu informacji o dodatnim wyniku testu na COVID, izolowanie grupy pracowników od pozostałych którzy nie mieli kontaktu
- edukowanie pracowników w zakresie objawów zakażenia COVID i zalecenie pozostania w domu w przypadku ich stwierdzenia u siebie lub u osoby najbliższej w domu
- odpowiedni dystans czasowy pomiędzy poszczególnymi ceremoniami pogrzebowymi
Zarządzaj z empatią i wsparciem – to trudny czas dla firmy
- unikanie generowania sytuacji stresowych wśród pracowników, stres obniża odporność i wpływa na chaotyczne wykonywanie czynności, zapominanie o zasadzie DDM, popełnianie błędów
- nie narażaj pracowników na zakażenie COVID – ograniczaj czynności przy zmarłych na COVID
- wyznaczenie zespołów pracowników, które nie będą miały wzajemnego kontaktu z pozostałymi zespołami
- przeszkolenie pracowników na okoliczność zastępstw w przypadku nieobecności w pracy
- opracowanie planu awaryjnego, łącznie z czasowym zawieszeniem działalności
- rozważenie możliwości współpracy z innym operatorem usług
Bądź odpowiedzialny za pracowników bo to oni tworzą Twoją firmę.
Więcej o zarządzaniu może przeczytać „Zarządzanie w czasach pandemii. Jak zachować ciągłość usług na cmentarzu, w zakładzie pogrzebowym, krematorium„.